BENİM KEPİRTEPE’M (***)
İlkokulu bitirdim, yıl 1956. Babam okumamı istiyordu. Nerde, nasıl
okuyacaktım, o yaşta, o yıllarda ben bilemem tabii.
Sınava gireceksin, dediler. Köyden dört arkadaş girecektik sınava. Sınav
Çorlu’da yapılacakmış, sabahleyin. Onun için bir gün önceden gidecektik.
O güne kadar Çorlu’ya at arabasıyla çok gittim ama gezdim mi, pek değil.
Çorlu’ya varınca babam ya da ağabeylerim iş için gider gelmek bilmezlerdi,
gelseler de yüklerini bırakıp gene giderlerdi, ben arabayı beklerdim. Sakın
arabadan ayrılma, derledi. Sayıları az da olsa o yıllarda Çorlu’da Yahudiler
vardı. Bu Yahudilerin iğneli fıçıları varmış, bizi o fıçıya atıp kanımızı
içerlermiş. İşte budunsal (etnik) önyargılar çocuklara böyle böyle aşılanıyor.
Önyargılar, çocukken öğrenilen, yetişkinlikte – yanlışı duyumsansa bile –
silinmesi zor duygusal tepkiler, içselleştirilmiş, kalıplaşmış tutumlar. Kıbrıs
doğumlu psikiyatrist Vamık Volkan da
Rum papazın kuşağındaki her düğümün boğduğu Türk çocuklarını simgelediğine
ilişkin söylentileri duya duya büyümüş.
Dönelim sınava… Kasabada ilk kez geceleyecektim, sınavın değil de asıl
bunun sevinci, heyecanı sardı beni. Neler görecektim bakalım… Bundan birkaç yıl
önce öğretmenim beni Çorlu istasyonunda görünce, neler gördüğünü yaz, bana getir,
demişti. Anımsıyorum, art arda sıralamıştım: Otobüs gördüm. Taksi gördüm.
Kamyon gördüm… Bunlar o yılların köy çocuğu için önemli şeylermiş demek ki…
Belli ki tek yükleme bağlayıp, araya virgül koymayı henüz öğrenmemişim.
Bakalım, bu gece ne görecektim? Arkadaşlarımdan birinin çiçeği burnunda
öğretmen olan ağabeyi (Necdet Çini)
bizi bir otele yerleştirdi, sonra da bizi sinemaya götürdü. Bir ilk daha
yaşıyordum, ilk kez bir film seyredecektim. Film, sinema, televizyon… Bu
sözcükleri duymuştum, gazetede de okumuştum ama, bunlar silik, gölgeli,
gizemliydi benim için, gözümde canlandıramazdım.
Sinemadayız, yazlık sinemaymış. Üstü açık, karşımızda beyaz,
büyük bir duvar var. Necdet Ağabey filmin bu duvarda oynayacağını söyledi.
Bakıyorum, bir şey göremiyorum. Duvarda gölgeler kıpırdanıyordu, belli
belirsiz… Film bu muydu, utandım, soramadım. Film başlayınca anladım ki duvarda
oynaşanlar ağaç dallarının gölgeleriymiş. Film, unutur muyum, Beyaz Mendil’di.
Sınavı kazanmışım, ama bir sınav daha varmış, o, okulda yapılacakmış.
Ama sağlıklı mıymışım bakalım, bunun için sağlık raporu almalıymışım. Babam
beni Tekirdağ’a, hastaneye götürdü ve ben ilk kez denizi gördüm. Böylece daha
okula başlamadan Kepirtepe bana çok şey kazandırmaya, öğretmeye başlamıştı
bile. Okumak için sınavlara girmeseydim, sinemaya ne zaman giderdim, denizi ne
zaman görürdüm, kim bilir… Düşünün,
deniz 30 km. uzağımızda, ama ben onu daha görmemiştim. At arabasıyla Çorlu’ya
giderken, babam, bakın orası deniz, derdi, ama ben maviye çalan buğulu tül
arkasında gizlenen denizi göremiyordum.
Aslında Kepirtepe, daha ilkokuldayken bize çağcıl elini
uzatmış, yaşamımıza dokunmuştu. Öğretmenlerimiz (Mesut Sezgin, Ahmet Göksel, Rahmiye Onay), Kepirtepe’nin
yetiştirdiği çağdaş, laik, nitelikli, ‘Atatürk Türkiyesi’nin aydınlık yüzlü
insanlarıydılar. Atatürk’ü ilkin anam-babam tanıtıp sevdirdi bana, sonra da
öğretmenlerim.
Bilgileri ezberlemedik, öğrendiklerimiz yaşantı ürünüydü. Kitaplardaki
‘ezberlik’ bölümlere ‘fasa fiso’ derdi Rahmiye öğretmenim. Yaşamın, toplumun, doğanın içinde eğitildik.
Akılcı bir eğitim aldık, aklımız özgürleşti, kanatlandı. Ulusal bayramlar
köylüyle birlikte coşkuyla kutlanıyordu. Öğretmenimiz bir ulusal bayramda
‘Softalar ve Fen’ başlıklı okuma parçasının ‘Öğretmen ve Hafız’ (*) bölümünü canlandırmamızı istedi.
Kaderin cilvesi midir, öğretmenimizin öngörüsü mü, ben öğretmen rolündeydim,
arkadaş da hafız. Kısa bir alıntı:
Öğretmen,
“Sen benim öğrettiğim şeylere şeytanlık diyormuşsun, öyle mi?”
Hafız,
“Elbette ve tabii olarak…”
“Sen kendini âlim sayan bir insansın. Acaba her şeyi biliyor musun?
“Buiiznillah bilirim. Bütün kitapları okudum, hatmettim.”
“Geçen gün camide dünyanın düz olduğunu, benim okuttuklarımın da yalan
olduğunu söylemişsin.”
“Evet, dünya dümdüzdür. Tıpkı baklava sinisi gibidir. Ve
etrafında çepeçevre Kaf Dağı vardır. Ve Kaf Dağı’nın arkasında da deniz vardır.
İskenderi Zülkarneyn’in kitabında yazılıdır” (…)
Din dersi gördük mü, belleğimi yokluyorum ama anımsamıyorum.
Anlamadığımız, dilimizin dönmediği Arapça sözcükleri, tümceleri ezberlemek
zorunda kalsaydık çektiğimiz sıkıntıların izi kalırdı. Gördüysek bile ‘imam öğretmen’ değil, kendi
öğretmenimiz vermiştir bu dersi. İnsanlıktan, arkadaşlıktan, komşuluktan,
dayanışmadan, yalan söylememekten söz etmiştir. O günah bu günah dememiş,
cinlerle, şeytanla korkutmamıştır.
Köyümüzden (Sarılar) tren
geçiyordu, durduğu sürece de gazete satılıyordu. Öğretmenimiz istemişti, her
gün sırayla sınıf için gazete alıyorduk. Okuma alışkanlığım ta o zaman uç
vermiş olmalı. Televizyondan – kırık dökük bilgilerle de olsa – haberli olmam,
x harfini merak edip öğretmene sormam gazete okumamla ilintiliydi.
Rahmiye Onay öğretmenimin öğüdünü kulağıma küpe ettim, hiç unutmam.
“Aman çocuklar”, demişti. “Anlamını bilmediğiniz sözcüğü sakın kullanmayın,
gülünç duruma düşersiniz.” Bir de bir öykücük (anekdot) anlatmıştı. O yıllarda
kasaba da olsa mahallelerde herkes birbirini tanıyor. Komşularla dayanışma,
yardımlaşma üst düzeyde. Kapılar kilitsiz. Komşu komşunun külüne muhtaç sözü
geçerli, işliyor. Böyle bir mahalleye bir aile taşınıyor. Birkaç gün sonra
mahallenin yerlisi bir kadınla yeni taşınan kadın sokak çeşmesinde
karşılaşıyorlar. Hoşbeşten sonra mahallenin yerlisi olan kadın,
“Komşu size ‘hoş geldin’e geleceğiz ama tenezzül etmiyoruz.” diyor.
Bardağa çay doldururken ‘dudak payı’ bırakılması gerektiğini de bu
öğretmenimden öğrenmiştim, aile bilgisi dersinde.
İkinci sınavı da kazanmışım, böylece ana kucağından okul ocağına geçtim.
Okulda her şey bana yabancı, her şey farklı. Yer yatağından ranzaya geçmiştim,
hem de üst kata. İlk günlerde battaniyeyi başıma çekip ağlardım.
Babam beni okula bırakırken 10 lira vermişti. İyi para, yıl 1956.
Yatılıydım, ekmek elden su gölden. Babam dayanamamış, hafta sonu geldi, kalan
paramı sordu. İki buçuk lira kalmıştı. Şaşırdı, öyle ya, onca parayı nasıl,
nereye harcamıştım… İlk kez bu kadar para giriyordu cebime, harcamama da
karışan yoktu, özgürdüm. Bana belli bir süre için harçlık verilmediği için
idareli kullanmayı bilmiyordum. Bir de sevgiden yoksun kalışım beni abur cubur
yemeye yöneltmiş olmalı. Kantine dadanmıştım.
‘Ana bina’nın alınlığındaki bir yazı silinmiş ya da harfleri
çıkarılmıştı, ama izi kalmıştı, okunuyordu: KEPİRTEPE KÖY ENSTİTÜSÜ Ben bu
yazıya bakar bakar ağlamaklı olurdum, hüzünlenirdim. Enstitü nedir, ne bileyim…
Beni içine çeken, hüzne batıran ‘köy’ sözcüğüydü. Köyümü anımsatıyordu bana,
ana kucağını, sıcacık yuvamı. Köy özlemim iyice koyulaşıyordu içimde.
Köy enstitüleri nedir, öğretmenlerden bir açıklama duymadım. Demokrat
Parti’nin azgın günleriydi, çekiniyorlardı belki. Işıklar içinde dinlensin, Nedim Menekşe öğretmenimiz ne güzel
anlatmış Köy Enstitülerini: ”Biz sevgiyle büyütüldük. Son derece demokratik
eğitim aldık. Okul yönetiminde öğrencilerin söz hakkı vardı. Üstelik bu lafta
kalan bir şey değildi. Toplantılarımızda öğretmenlerimizle son derece sert
tartışmalara girmekten çekinmezdik” (Cumhuriyet Pazar, 17 Nisan 2005).
Büyüdükçe anladım, aslında Köy Enstitüsünün izleri silinmemiş,
esintileri sürüyordu. Yatılıydık, öğrencilerle öğretmenler gece gündüz
birlikteydi, etkileşim içindeydi. Çakıl taşları birbirine sürte sürte nasıl
düzgün hale geliyorsa, yatılı okul öğrencileri de birbirlerini böyle
eğitiyorlardı. Her sınıf sırayla,
bir hafta boyunca okulun çeşitli işlerini üstleniyordu. Dersliğimizi kendimiz
temizliyorduk, sobamızı kendimiz yakıyorduk. İşlikler vardı, orda el
becerilerimizi geliştiriyorduk. Okul yazın boş kalmazdı, öğrenciler dönüşümlü
olarak okula gelir, ağaç bakımına kadar çeşitli işler yaparlardı. ‘Tonguç Baba’nın istediği kafa – kol
birlikteliği sürüyordu. Öğrenci başkanlıklarının seçimi şenlikli bir ortamda
yapılıyordu, demokrasiyi yaşayarak öğreniyorduk. Sorunumuz var, diye
çağırdığımızda yüksünmez, erinmez, sınıfımıza gelirdi müdür, dinlerdi
bizi.
Kepirtepe’de de laik eğitim aldık. Laiklik bilimden yanadır,
akılcılıktır. Demokrasinin önkoşulu, toplumsal barışın güvencesidir. Laiklik,
dini sömürü aracı olarak kullananlara, dincilere karşı, içsel yönelimli,
içtenlikli dindarlara saygılıdır. Okulda oruç tutana da tutmayana da
karışılmazdı.
Görece olarak da olsa ‘sosyal devlet’ anlayışı işliyordu. % 80 oranında
köylü çocuklar alınırdı, böylece eğitimde fırsat eşitliği sağlanmaya
çalışılıyordu.
Sadece ilkokul değil, köy öğretmeni olmak için yetiştirildik. ‘Öğretmen
Marşı’nı coşkuyla, içtenlikle, ürpererek söylerdik. Böyle idealist yetiştirildik.
Atanmak istediğimiz üç il adı yazmamız istendiğinde Türk Bayrağının
dalgalandığı her yere giderim, diyen arkadaşlarımız vardı. Şimdiyse çok köy okulsuz, öğretmensiz kaldı.
Köylülerle birlikte coşkuyla yapılan ulusal bayramlar yapılmaz oldu. Köy, imama
kaldı.
Okulu bitirince (1962), ya bizi atamazlarsa, işsiz kalırsak gibi bir
kaygı duymadık, bu duygu bize yabancıydı. Hoş, o yıllarda ‘işsizlik’ diye bir
sözcük dillerde yoktu zaten. Devlet bize yedirdi, içirdi. Bizi giyindirdi,
barındırdı. Bitmedi, diplomayla birlikte – başta Atatürk’ün başyapıtı Nutuk
olmak üzere verdiği on kitabın yanı sıra - ‘donanım bedeli’ adıyla cebimize
harçlık koydu, öğretmene yakışır biçimde giyinip kuşanın diye. Oysa şimdi
öğretmen adaylarından ‘öğrenim harcı’ alıyor devlet. Övünerek diyorlar ya, ah
canım kardeşim, neredeeen nereye… Aslında bu sözü söylemek bize düşer, üzülerek
tabii.
Günümüzde - atanamayan değil - atanmayan öğretmen sayısı 400 bini aştı,
üstelik 100 binin üzerinde öğretmen açığı varken. Çalışan öğretmenler de
mutsuz. Eğitim-Sen’in araştırmasına göre (**), öğretmenlerin
% 70’ i ekonomik koşulları daha iyi olan bir iş bulsa mesleğini bırakacağını
düşünüyor.
Atanma olasılığının çok düşük olduğunu bilen öğretmen adayını güdülemek
çok zor. Oysa biz ‘Öğretmen Marşı’yla yetiştirildik. “Alnımızda bilgilerden bir
çelenk”le cehle karşı savaşmak için “yurdum seni yüceltmeye antlar olsun”
diyerek başladık öğretmenliğe. Çünkü biz Köy Enstitüsünün tazeliğini koruyan
ruhunun esintisiyle birlikte ilköğretmen okulu terbiyesi almıştık. Biz
Kepirtepeliydik.
(*) Helvacıoğlu (Gümüşoğlu), Firdevs
(1996) Ders Kitaplarında Cinsiyetçilik
1928 – 1995
İstanbul: Kaynak Yay. (129 – 132)
(**) https://egitimsen.org.tr/ogretmenlerin-ekonomik-ve-mesleki-sorunlarina-bakis-anketi-sonuclari/
(Erişim: 1 Mart 2021)
(***) Bu yazı Kepirtepeliler Eğitim Vakfı'nın KEPİRTEPE adlı bülteninde ( Ağustos 2021 Sayı: 21) yayımlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder